inschrijving voor 2024-25 nu open

 

 
 
 

 

Het Kinderatelier

is een initiatief van beeldend kunstenaar Susann Rittermann. Plezier beleven aan het creatieve werken in een groep, werken op eigen tempo , leren je eigen ideen vorm te geven, staat in Het Kinderatelier centraal.

onze boeken zijn te koop in de boekhandel! 

nieuw sinds September 2022
 
ALLES HOLZ
hieraan hebben veel kinderen van Het Kinderatelier 2021/22
meegewerkt!
 
 
 
 
 
 

ONS BOEK IS UIT: KIJK

Werkstatt Holz

Spelen met materiaal en een vorm vinden

Elk kind is verschillend. De samenstelling van de groep speelt een rol, maar ook de vorm van de dag van het kind. Natuurlijk is het belangrijk dat het kind iets leert, iets oppikt in de les, maar meer nog dat het kind plezier heeft. Het is hun kostbare vrije tijd! Een kind vindt het ene materiaal of gereedschap spannender dan het andere. Ik geniet van hun energie en vindingrijkheid en probeer ze altijd aan het spelen te krijgen. Want daar zit volgens mij het plezier: spelen met materiaal en een vorm vinden. Soms levert dat geen overtuigend resultaat op, maar waren ze toch op een goede, namelijk hun manier bezig. Soms moeten ze leren dat creatief zijn ook met tegenslagen verwerken te maken heeft, maar dat je je fouten kan gebruiken voor iets nieuws. Dat plezier beleven in je werk ook met doorzetten en volhouden te maken heeft. Dat je uitdagingen aan moet gaan voor een overtuigend resultaat.
Dat wil ik de kinderen meegeven en als groep een goede tijd samen hebben! 
Ik ontvang heel graag feedback van ouders, ook kleine signalen. Spreek me op het schoolplein aan of bel of mail me.

Visie op kunst en kunsteducatie

Volgens Het Kinderatelier is kunst niet zomaar iets moois maken volgens vooraf gestelde regels. Wat kunst is, en wat de waarde van kunst is, valt niet te leren door met een vooraf bepaalde kleur vooraf bepaalde vakjes in te vullen. Kunst heeft allereerst te maken met antwoorden zoeken, twijfelen, uitproberen, experimenteren, besluiten dat het beter kan en opnieuw beginnen.


 

 

Het Kinderatelier wil aan de kinderen overdragen dat kunst vooral een bepaalde manier van werken is, een manier om iets te maken.
 Kunst is dan een veelvormig en gelaagd proces van het ontwikkelen van en vormgeven aan een eigen idee.
Reflectie, wisselwerking met het materiaal, het vermogen om met eigen ideeën te komen, voor jezelf opkomen, je werk verfijnen door discussie met anderen: het zijn allemaal aspecten die er deel van uitmaken. Leren om eigen ideeën te ontwikkelen en er vorm aan geven is een manier om je te (leren) verhouden tot de omringende wereld, én het geeft de ander de mogelijkheid om zich tot jou te verhouden.
 Door kunst leren kinderen ook de betekenis van plezier in het werk. Ze leren wat werk is dat gedaan is “naar beste vermogen“ om niets anders dan het werk zelf en de persoonlijke voldoening.